Mag ik er zijn?
Intensiteiten en asynchroniteit maakt de vragen van Gevoelige Denkers (HB/ UHB) op identiteitsniveau zo groot, zo diep, zo onbehapbaar. En voor velen onnavolgbaar en onbegrepen.
Mag ik er zijn?, roepen zij. Zie mij!
En heel hard: Nee!
Mijn voeten en mijn vuisten luisteren niet naar mij!
Jouw zin, toen jij binnenkwam, bij mij in de praktijk. Inmiddels heb jij de taal van je voeten, handen, en mond gevonden. En daarmee de sleutel naar communicatie en contact zonder ruzie, botsingen en groot verdriet. Eén van de Gevoelige Denkers met heel snelle...
Lees meerVerdwijnen of gevonden worden?
De jongen met wie ik sprak op een dinsdag in maart, speelde verstoppertje. Hij leek te spelen, aandacht te trekken, weg te kruipen, maar... altijd deed hij daarna heerlijk mee met het groepje kinderen van zijn plusklas. Hij leek daar toch echt wel te willen zijn. Wat...
Lees meerVieze klei
Prikkels Sensitief.. Hoog-sensitief, hoogbegaafd, hoogbewust, lastige prikkelverwerking.. Zaken waar ouders en kinderen met wie ik werk dagelijks mee te maken hebben. De klei laat ons niet los "Nu gaan we met de klei!", riep hij plots, midden in een zin over een...
Lees meerKennismaken kan ik niet.
Kennismaken kan ik niet. Ik weet niet wie ik ben. Hoe kan ik nu kennismaken, als ik niet weet wie de ander is en wie ik zelf echt ben. Hij is 10 jaar, bijna op weg naar het middelbaar. Iedere vraag wordt in zijn hoofd een grote, abstracte vraag, een kwestie, zeg maar...
Lees meer+Klas GRONDIG HB
In september gaat +Klas GRONDIG HB, Westland, van start. Een +Klas waar je hoogbegaafd mag zíjn.
Lees meerDenkpapier en limonadesiroop
Denken stimuleer en train je door vragen te stellen en op vragen te gaan zonder deze op te (willen) lossen. Hierdoor groeit zelfkennis en eigenwaarde. Het autonome, intense, hoogbegaafde kind leert op zichzelf vertrouwen en groeit!
Lees meerEen puber kiest tegen zichzelf.
Als er een ja gevraagd werd, gaf zij een nee. Als ze uitgenodigd werd, bedacht ze zich. Als iemand haar naar bejegende, zocht ze juist contact en deed mee, tegen zichzelf. Evenals de peuter over wie ik gisteren sprak met zijn moeder. Hij riep maar NEE, NEE, NEE! Als...
Lees meerNee, ik wil alleen.
Als ik samenspeel, kom ik mezelf tegen. Als ik mezelf nog niet zo goed ken, kan dat best lastig zijn. Dit zegt de jongen van 6 niet. Hij zegt het wel met zijn ogen. Vermoed ik. Ik vraag het hem. Ik wil alleen, zegt hij. Ik hoor je, zeg ik. Jij wil alleen. Jij gaat nu...
Lees meerJa, je mag er zijn, maar houd wel even je mond!
Hoe dan? Waarom? Waar? Wanneer? De eindeloze stroom vragen van dreumesen, peuters, en wat oudere 'sponzen' drijft ouders en anderen soms tot wanhoop. Wat moet ik ermee? Hij loopt op het strand. Waar komt de wind vandaan? Waarom daar? Waaruit ontstaat die wind. Hoe...
Lees meer